مقایسة مبانی مشروعیت در دولتهای هخامنشی و ساسانی
نویسندگان
چکیده مقاله:
از ابتدای تاریخ بشر، یکی از مشکلات پیش روی هر دولتی، این است که چگونه براساس رضایت عمومی حکومت کند. این عبارت سیاسی قدیمی که "شما نمیتوانید بر روی سرنیزه جلوس کنید" حکایت از این دارد که اگرچه دولت میتواند قدرت خود را برمبنای اجبار سیاسی بهکار بندد، برای مدت زیادی استفاده از اجبار نمیتواند برای حکومت جامعه کافی باشد. جامعهشناسان سیاسی از زمان وبر به بعد، در پاسخ به این پرسش که چرا مردم رضایت میدهند بدون استفاده از زور بر آنان حکومت شود، از مفهوم مشروعیت استفاده کردهاند. با توجه به مباحث مطرحشده، و بررسی تاریخی دو نظام هخامنشی و ساسانی، نتیجه میشود که اندیشة جامعه از زمان هخامنشیان تا ساسانیان در حال تکامل بوده و اگرچه بنا بر نظر وبر مشروعیت قانونی خاص جامعة نو است، اندیشة اقتدار از پایین و مفهوم قرارداد اجتماعی در جامعة عصر ساسانی وجود داشت و برطبق آن عمل میشد.
منابع مشابه
قاعده استثنا و پارادوکس مشروعیت شورش در دولت هخامنشی
دولت هخامنشیان سرآغاز شکلگیری عقلانیت حکمرانی است به نحوی که منشور کوروش و سنگ نوشته های به جای مانده از آن دوران به خوبی اصول و مبانی حکومتمندی ایرانیان را متبلور ساخته است. برخلاف رویکردهای یونانی محور این مقاله هخامنشیان را سرآغاز ایده انسانی و عقلانی حکومتمندی میداند زیرا در این منطقه است که مفاهیم، رواداری، مصلحت عمومی، اقتدارعالی، عدالت، تکنیکهای حکومت به شیوه کاربردی ایجاد میشود. پ...
متن کاملساختار بصری مشروعیت در آثار ساسانی و بیزانس
مفهوم مشروعیت در حکومت دینی ساسانی بر مبنای فرّه شکلگرفته و شاه را به اقتدار دنیوی و معنوی رسانده است. فرّه نیرویی است ایزدی که بهواسطه ارتباطات حکومتی، وارد امپراتوری بیزانس نیز گردیده و درنهایت منجر به شکلگیری رویکردی مشترک در نمایش مشروعیت دینی پادشاهان هردو دوره شده است. این مفهوم جهت ایجاد ماندگاری در ذهن مخاطب، نیازمند نشانههایی با مبنای اعتقادات آیینی بوده است. این عوامل به دلیل اشترا...
متن کاملمشروعیت سیاسی در دوره ساسانی
مسئله اعمال قدرت و کسب مشروعیت سیاسی یکی از دغدغههای فرمانروایان ایرانی در طول تاریخ ایران باستان خصوصا در دوره ساسانی بوده است. در این دوره و برای کسب مشروعیت سیاسی تلاش بر این بوده است تا پادشاهان ایرانی فرمانروایی خود را به یکی از خاندانهای حکومتگر پیشین پیوند و با دادن جنبه الهی به آن خود را به عنوان نماینده خدا بر روی زمین معرفی کنند. به عبارت دیگر، مشروعیت در ایران باستان بیشتر بر سه جن...
بررسی مبانی مشروعیت زندان در قرآن کریم
یکی از شیوه های پیشگیری از جرم خطا و مجازات مجرمین وخطاکاران زندان است.آن گونه که از متون تاریخی معتبر بر می آید،با توجه به وضعیت سیاسی و اجتماعی صدر اسلام، در زمان رسول خدا(ص) زندان به معنای اصطلاحی رایجش وجود نداشته است . بنابراین سؤال اصلی این است که با توجه به این واقعیت، آیا می توان برای مشروعیت زندان به آیات قرآن استناد کرد یا نه؟ اگر پاسخ مثبت است،کدام آیات بر این مشروعیت دلالت می کنند ...
متن کاملمبانی مشروعیت حکومت در نگاه سلاطین آققویونلوها
چکیده آققویونلوها، زمانیکه مغولان بر آناتولی استیلا یافتند، به همراه مغولان در شرق این سرزمین مستقر شدند. با ضعیفشدن حکومت مغولان در آسیای صغیر در قرن هشتم هجری، آققویونلوها گروهی فعال بودند که به عرصة سیاست قدم گذاشتند و حدود یک قرن بعد، در ناحیهای که مرکز آن دیار بکر بود، زیر سایة فعالیت و کاردانی رهبرشان، قراعثمان، حکومتی را بنیاد نهادند. هرچند قرایولوک عثمان، مؤسس حکومت آققویونلوها د...
متن کاملمبانی فقهی مشروعیت عقد بیمه
از نظر حقوقی ، بیمه عقدی است که به موجب آن یک طرف تعهد می کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر، در صورت وقوع یا بروز حادثه ، خسارت وارده را جبران نموده و یا وجه معینی بپردازد . عقدبیمه به استناد «اصالة اللزوم» عقد لازمی است که مانند سایر عقود ، با وجود شرایط صحت معاملات ، صحیح و الزام آور می باشد . مبانی مشروعیت عقد بیمه ، عموم و اطلاعات ادله ای چون آیه شریفه « اوفوا بالعقود» است که شا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 46 شماره 3
صفحات 797- 815
تاریخ انتشار 2016-09-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023